Tuoreen yrittäjän tarina: Vilma Uuttu, Justudios.co

1.10.2021

Nimi? Vilma Uuttu

Ikä? 20

Opiskelut? Markkinointia pääaineena Jyväskylän kauppakorkeakoulussa

Harrastukset? Urheilu ja kaikki yritykseen liittyvä tekeminen

Yritys? Toukokuussa 2021 perustettu muotialan yritys Justudios.co

Jessiläinen? Kyllä

Avoimen väylän kautta tänä vuonna Jyväskylän kauppakorkeakoulussa aloittanut Vilma Uuttu perusti oman yrityksen muotialalle keväällä 2021. Yrityksen nimi on Justudios.co ja sen toimintaan kuuluu Vilman suunnittelemien rentojen streetwear-tyyppisten unisex vaatteiden tuottaminen ja myyminen.

Kantavana periaatteena toimii vastuullisuus ja kestävyys, ja kaikki tuotanto tapahtuu noin 5 kilometrin säteellä Jyväskylän keskustassa. Vilma työllistää yhden ompelijan, ja brodeeraukset ja painatukset tehdään muun muassa yhteistyössä skeittiliike Liike22:n kanssa. Värit ovat vesipohjaisia eli ympäristöystävällisempiä, Suomessa tuotteiden postitus on hiilineutraalia ja kaikki pakkausmateriaalit ovat kierrätettäviä. Kirpparit ja kierrätyskeskukset ovat työssä kovassa käytössä, sillä toimintaan kuuluu uusien vaatemallien ompelun lisäksi myös vintagevaatteiden tuunaus ja entisöinti. Hävikkiä on vähän, sillä Justudios.co:lla ei ole suurta varastoa, vaan myynti perustuu pienten uusien erien droppeihin ja asiakkaiden ennakkotilauksiin. Kuulostaa hyvältä, eikö?

Kaikki myynti tapahtuu Justudios.co verkkokaupan kautta, mutta 9.-10.10.2021 luvassa on myös tuotteiden livemyyntiä Fabri pop up-tapahtumassa Helsingissä. Fabri on markkinointialusta suunnittelijoille ja brändeille, jotta pienetkin brändit saavat äänensä kuuluviin ja näkyvyyttä tuotteilleen. Tämän uudenlaisen ja innovatiivisen alustan kautta on myös mahdollista ostaa tuotteita ja Vilman sanojen mukaan kyseessä on yhteisö. Yhteisöllisyydellä onkin suuri merkitys pienempien vaatebrändien arjessa. Kaikki yhteisön jäsenet ovat valmiita auttamaan ja verkostosta saa tukea ja inspiraatiota.

Miten yrittäjyys näkyy arjessa?

Päivät ovat hyvin vaihtelevia, yrityksen pyörittämiseen ei kuitenkaan mene 8 tuntia päivässä. Opiskelut kauppakorkeakoulussa vievät aikaa myös, ja yrityksen asioita Vilma hoitaa ilta- ja viikonloppupainoitteisesti. Pääaineena Vilma opiskelee markkinointia ja koulutehtäviä tuleekin usein ajateltua käytännönläheisesti oman yrityksen kannalta. Työtunneista kysyttäessä Vilma vastaa iloisesti, että kun tykkää siitä mitä tekee ja on intoa, tunteja ei tule laskettua. Vilman työtehtäviin kuuluu uusien vaatteiden suunnittelu, ompelu ja muu toteutus sekä brändin ja tuotteiden markkinointi somessa ja netissä. Paljon aikaa kuluu myös kaikenlaiseen sähköpostiviestittelyyn ja yhteydenpitoon esim. somevaikuttajien kanssa, sillä Vilma hyödyntää vaikuttajamarkkinointia. Kavereilta on saanut paljon apua – ystävät valokuvaavat tuotteita ja toimivat malleina. Myös yrityksen logon on suunnitellut ystävä. Erinäisten asioiden selvittely ja “paperihommat” vievät aikaa, mutta Vilman mukaan kaikki kyllä selviää. Kirjanpitokaan ei ole kovin vaikeaa, kun yritys toimii vielä suhteellisen pienellä volyymilla. Vilman mukaan pienestä on hyvä aloittaa rauhassa, ja myöhemmin kerkeää laajentamaan resurssien ja oman osaamisen karttuessa.

Polku yrittäjäksi

Vilma aloitti oman henkilöbrändin kehittämisen jo lukiossa Instagram-postausten välityksellä. Muoti ja vaatteet ovat kiinnostaneet häntä aina, ja äidiltä Vilma on oppinut paljon ompelua ja kädentaitoja. Molemmat vanhemmat ovat yrittäjiä, joten yrittäjähenkisyys on varmasti periytynyt, ja oikeastaan mikään ei tullut Vilmalle yllätyksenä, kun hän hyppäsi itse yrittäjyyteen. Yrittäminen on myös aina tuntunut urapolulta, jota haluaa toteuttaa – joten miksi ei aloittaisi jo nyt?

Avoimen yliopiston opintojen jälkeen keväällä 2021 tuntui olevan sopiva hetki vihdoin perustaa oma vaatebrändi. Alkupääoma ei ollut suuri, sillä tuotanto ja myynti kulkevat melko käsi kädessä pienten erien ja ennakkotilausten takia. Muotisuunnittelun koulutusta tai maisterin papereita ei tarvita, kunhan vain alkaa tekemään! Vilma painottaa, että yrittäminen ei ole rakettitiedettä ja pienten brändien omistajat ovat todella valmiita auttamaan sekä lisäksi on perhe ja ystävät – yksin ei siis tarvitse pärjätä ja kokeilemalla oppii. Yrityksen perustaminen itsessään oli helppoa, alkupääomaa ei vaadita toiminimeä perustaessa ja yritys on virallisesti pystyssä muutamassa tunnissa.

Ihan kaikille yrittäjyys ei varmasti sovi. Yrityksen perustamiseen ei Vilman mukaan tarvita muuta kuin yrittäjähenkisyyttä, mutta jos tämä ominaisuus puuttuu, homma käy hankalaksi. Vilma listaa yrittäjäksi aikovan tärkeimmiksi piirteiksi sinnikkyyden, luovuuden, sosiaalisuuden sekä optimistisuuden.

Vaikeudet ja parhaat kokemukset?

Vilman yrittäjäpolulla ei ole ollut suuria vaikeuksia. Kone voi mennä rikki tai aikataulut pettää, mutta ennen kaikkea Vilma keskittyy pieniin voittoihin, kun oma brändi kehittyy ja yritys menee eteenpäin. Arki on hektistä ja mitä tahansa voi tapahtua, mutta asenne ratkaisee. Vaikeimmaksi asiaksi yrittämisessä Vilma on kokenut oman työn hinnoittelun. Miten löytää kultainen keskitie, jossa hinta kattaa brändin arvon ja nähdyn vaivan sekä asiakkailla on resursseja ja kiinnostusta ostaa tuotteita? Vastuullinen brändi ei ole se halvin mahdollinen. Hinnoittelu vaatii paljon kokeilua ja vielä ollaan todella alussa. Parhaita juttuja yrittäjyydessä on Vilman mukaan ehdottomasti asiakkaiden tyytyväisyys ja oman yrityksen kehityksen huomaaminen. Kaikki on mahdollista ja yrittäjänä saa nauttia vapaudesta toteuttaa itseään.

Tämän tarinan take home messagena Vilma haluaa painottaa, että nuoret ovat tietoisia vastuullisuuden tärkeydestä ja valmiita muuttamaan maailmaa – rohkeasti vain yrittämään!

https://www.justudios.online/
https://fabriplatform.com
IG: justudios.co